EN

Türkiye’nin uluslararası prestiji THY ile güç kazanıyor


108 ülkeyle dünyanın en fazla ülkeye uçan havayolu şirketi konumundaki Türk Hava Yolları (THY), son yıllarda gerçekleştirdiği büyüme ile rekora doymuyor. Türkiye’nin aktif dış politikasının dinamolarından biri olan THY, 219’u dış hat olmak üzere, 264 noktaya Türk Bayrağını taşıyor. Türkiye’nin tanıtımına katkı yapan THY, özellikle Afrika, Güney Amerika ve Uzak Doğu’da açılan yeni uçuş noktaları ile Türkiye’nin dış pazarlarını çeşitlendirirken, yeni sosyal ve siyasi açılımlar da sağlıyor.

Son 4 yıldır Avrupa’nın en iyi havayolu seçilen THY, 2014 yılı sonunda 2005’e göre, uçak sayısını yüzde 307, yolcu sayısını yüzde 391, kapasitesini ise yüzde 366 oranında artırdı. 12 yıl önce 55 ülkeye uçuş yapan THY; 2015’te ülke sayısını 108’e çıkardı. Uçuş yapılan nokta sayısı ise son 12 yılda 160 yeni nokta ile 264 çıktı. THY bu sayıyla, dünyada en çok ülkeye uçuş yapan havayolu unvanını elinde bulunduruyor. THY dış hat uçuşlarında da iddiasını sürdürüyor. Dış hatta taşınan yolcu sayısını 12 yıl içinde toplamda yüzde 531, yıllık ortalamada ise yüzde 17 oranında artırdı. 2003-2013 arasında taşınan kargo ve postanın tonu ise toplamda yüzde 379, yıllık ortalamada yüzde 17 büyüdü.

Dünya büyüme ortalamasını 3’e katladı
THY son 12 yıldaki ivmesiyle, birçok rakibinden daha hızlı büyüyerek dünya sıralamalarında üst basamaklara tırmandı. 2003-2013 yılları arasında yıllık ortalama yolcu ve kapasite büyümesinde yüzde 17 oranını yakalayan THY, dünya büyüme ortalamasını 3’e katladı. 2013 yılı verilerine göre, Türk Hava Yolları toplam yolcu sayısında dünyada 15’inci, dış hat yolcu sayısında ise 7’nci büyük havayolu şirketi konumunda. Ayrıca, 2015 yılında 261 uçakla filo büyüklüğü bakımından dünyada 13’üncü havayolu şirketi unvanını kazandı.

Uçak sayısı 293’e çıkacak
THY’nin 2015 yılı için hedefleri ise büyümenin artarak sürmesi. 2015’te, geçen yıla oranla yolcu sayısında, yüzde 15’lik bir büyüme ile 63 milyona ulaşılması hedefleniyor. THY son 12 yılda Afrika’daki konma noktası sayısını 4’ten 42’ye yükseltti ve bu ağa 8 yeni noktanın daha eklenmesi planlanıyor.

Farklı bölge ve ülkelerden 33 ayrı havayoluyla anlaşması olan THY, Türkiye’nin aktif dış politikasının önemli unsurlarından biri. THY uçuş ağlarını genişletirken, talep dengesini gözetmekle beraber; Türk dış politikasının öncelikleriyle paralel bir büyüme stratejisi izliyor. Son yıllarda farklı bölgelerden çok sayıda ülke ile kurulan siyasi, kültürel ve ekonomik ortaklıklar, imzalanan vize anlaşmaları, yeni diplomatik misyonların açılması ve THY’nin bu noktalara sefer başlatması; birbirini tamamlayan gelişmeler olarak öne çıkıyor.

Ortadoğu’da 2002 yılına kadar 11 noktaya uçuş gerçekleştiren Türk Hava Yolları, bugün 34 noktaya uçuyor ve bu ağa 2 yeni noktanın da eklenmesi planlanıyor. 2002 yılına kadar Amerika’da 2 noktaya uçuş yapılırken, son 12 yılda bu sayı 10’a yükseldi. Ayrıca, 6 yeni noktanın daha bu ağa eklenmesi planlanıyor. Avrupa’da 40’tan 84’e yükseltilen uçuş noktası sayısının da planlanan yeni yerlerle 94’e çıkması hedefleniyor. Uzak Doğu’da ise 2002’ye kadar 15 noktaya uçuş gerçekleştirilirken son 12 yılda eklenen 30 yeni nokta ile bu sayı 45’e yükseldi. 3 yeni noktanın da bu ağa eklenmesi planlanıyor.

Filosunu güçlendirmeye de büyük önem veren THY, 2003’te 65 olan uçak sayısını bugün 261’e çıkarmış durumda. 2015 yılsonunda toplam uçak sayısını 293’e çıkaracak olan THY; 2021 yılında 435 uçaklık bir filoya sahip olmayı amaçlıyor. Ayrıca 29 yeni hat ile ise uçulan nokta sayısı 289’a, ülke sayısı da 110’a çıkacak. Dış hat yolcu sayısının ise bu yıl yüzde 16’lık büyüme ile 37,1 milyon kişiye ulaşması bekleniyor.

29 yeni hat uçuş ağına katılıyor
Hizmet kalitesi ve geniş kesimlere ulaşan iletişim faaliyetleriyle Türkiye’nin tanıtımında büyük rol oynayan THY, aynı zamanda Afrika, Güney Amerika ve Uzak Doğu’da açılan yeni uçuş noktaları ile Türkiye’nin dış pazarlarını genişletmesine yardımcı oluyor. Bir bölgeyle ulaşımın kolaylaşması; ekonomik ve ticari aktivitelerin artışını da beraberinde getiriyor. THY bu doğrultuda, önümüzdeki dönemde 29 yeni hattı uçuş ağına katmayı hedefliyor.

İstanbul yolcu sayısı 48 milyon
Türk havacılık sektöründeki büyümeye paralel olarak İstanbul, iki havalimanıyla uluslararası uçuşlarda dünyanın en önemli transfer noktalarından biri haline geldi. Avrupa, Balkanlar, Afrika, Ortadoğu, Kafkaslar ve Asya arasında bir geçiş noktası konumunda olan İstanbul, dış hat yolcu kapasitesi, uçuş sayısı ve arz koltukta dünyadaki ilk 15 şehir arasında yer alıyor.

İstanbul’un coğrafi konumundan faydalanan THY, İstanbul üzerinden dünyanın diğer noktalarına taşınan yolcu sayısını artırdı. 2013’te İstanbul üzerinden geçen 48 milyon yolcu sayısının, 2023’te 120 milyona ulaşması hedefleniyor.

Bununla birlikte, İstanbul’da inşaatı devam eden, tutar ve kapasite olarak dünyanın en büyük havalimanı projesi olan üçüncü havalimanında 200 milyon yolcu kapasitesi hedefleniyor. Bu noktada, Türkiye’nin havayolu taşımacılığında lokomotifi olan Türk Havayolları da hedeflerini büyütmeye devam ediyor.

THY’nin yükselen markası: TURKISH HABOM
Türk Sivil Havacılık tarihinin en büyük projelerinden birine daha imza atan Türk Hava Yolları, tamamı, şirketin öz kaynakları ile finanse edilen Havacılık Bakım Onarım Merkezini (HABOM) Türkiye ve bölge havacılığına kazandırmış bulunuyor. Açılışını Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın yaptığı HABOM’un faaliyete geçmesi ile Türkiye’nin dünya genelindeki MRO –uçak bakım, onarım ve revizyon- sektöründen elde edeceği payın büyük oranda artış göstermesi öngörülüyor. Bugün, 57,7 milyar ABD Doları olan küresel MRO pazarının 2024 yılına kadar 86,8 milyar ABD Doları’na yükselmesi bekleniyor.

2014’te 603 milyon dolar operasyonel kâr
Diğer yandan, sadece 2014’te 603 milyon dolar net operasyonel kar elde eden THY, gelirlerinin yaklaşık yüzde 70’i dış ülkelerden kaynaklanıyor. 2001’den günümüze son 14 yılda cirosunu 8 katından fazla artıran THY, 2014 cirosu 11,1 milyar dolar.
Bu ciro ile THY, Türkiye’de ihracat hacminde de ön sırada yer alan şirketlerin başında geliyor. THY 2023’te cirosunu 24 milyar dolara çıkarmayı hedefliyor.

THY turizme de büyük katkı sunuyor
Ülkemizin ekonomik kalkınmasında en güçlü unsurlardan olan turizm faaliyetlerinin gelişimi, kuşkusuz ulaşım imkânlarındaki gelişmelerle yakından ilgili. 2000’li yıllardan itibaren havayolu taşımacılığındaki dev yatırımlar sayesinde, Türkiye’de turizm gelirleri büyük artış gösteriyor. Havayolu taşımacılığının lokomotifi durumundaki Türk Havayolları’nın gerçekleştirdiği proje ve yatırımların da katkısıyla turizm sektörü, istikrarlı büyümesini sürdürüyor.

Yaptığı sponsorluk anlaşmaları, reklam ve pazarlama faaliyetleri ile dünyada en çok bilinen Türk markalarından biri olan THY, gelecek 5 yılda dünyada ilk yüz marka içerisinde yer almayı hedefliyor. Avrupa’nın en prestijli spor organizasyonlarından Euroleague basketbol şampiyonası başta olmak üzere, çok sayıda uluslararası markanın sponsoru olan Türk Havayolları, dünyanın her yerine Türk Bayrağı damgasını vuruyor. Almanya Ligi (Bundesliga) kulüplerinden Borussia Dortmund, Fransa Ligi (Ligue 1) kulüplerinden Olympique Marseille gibi prestijli kulüplerin yanı sıra, dünyanın en başarılı futbolcuları arasında gösterilen Lionel Messi ve Didier Drogba ile sponsorluk ve reklam anlaşmaları devam eden Türk Havayolları, dünyanın en prestijli golf turnuvalarından “Turkish Airlines Open”in de sponsorluğunu sürdürüyor.

4 yıldır ‘Avrupa’nın En İyi Havayolu’ şirketi
Öte yandan, Türk Hava Yolları 2007 yılında, dünyanın saygın danışmanlık kuruluşlarından biri olan Skytrax tarafından yapılan incelemeler sonucunda yolcu memnuniyeti ve yüksek kalite odaklı geliştirdiği yenilikçi hizmet anlayışı sayesinde 4 yıldızlı havayolu şirketi statüsünü kazandı.

Son yıllarda onlarca uluslararası ödüle layık görülen THY, en prestijli kalite standartları değerlendirme kuruluşu olan Skytrax Yolcu Tercih Ödülleri’nde Türk Havayolları, 2014 yılında üst üste dördüncü kez "Avrupa’nın En İyi Havayolu Şirketi" seçildi. Dünya’nın "En İyi Business Class İkram Servisi", "En İyi Business Class Özel Yolcu Salonu İkramı" ve "Güney Avrupa’nın En İyi Havayolu Şirketi" ödülleri de yine bu yılki değerlendirme sonuçlarına göre Türk Hava Yolları’na verildi.

Ayrıca Türk Havayolları, Nisan 2008’de, küresel havacılık sektörünün önde gelen 26 üyesinin oluşturduğu, dünyanın en büyük hava yolu ittifakı olan Star Alliance’ye katıldı.

THY’nin kazandığı diğer uluslar arası ödüller ise şöyle:
• CAPA (Center of Asia Pasific Airlines) 2013 Havacılık Ödüllerinde ‘Yılın Havayolu
• Air Business’ten ‘The Airline Strategy Awards 2013&2014
• STAT Times’ın hava kargo uzmanlığı uluslararası ödülleri kapsamında ‘En Hızlı Büyüyen Hava Kargo Taşıyıcısı’
• Airbus 320 Operasyonel Mükemmellik
• Logitrans 2013 ‘En İyi Hava Kargo Taşıyıcısı’ ödülü,
• Aircargonews 2013 ‘Asya-Pasifik Kargo Havayolu’ ödülü.
• Air Transport World Market Leadership Award 2011

Birleşik Krallık menşeli Ethical Boardroom tarafından, Avrupa ve Afrika’da sektörel bazda en iyi kurumsal yönetime sahip şirketleri yarışmasına 2015 yılında havacılık sektörü de eklendi. Düzenlenen yarışmada Türk Hava Yolları, Avrupa’da havacılık sektöründe faaliyet gösteren 11 büyük havayolu şirketi arasından öne çıkarak “En İyi Kurumsal Yönetim” ödülünün sahibi oldu.

Türk Hava Yolları’nın, havacılık sektörünün katma değerli alanlarında da yükselen bir grafik çizmesi ile bu yönde hayata geçirdiği tüm yatırımlar, Türkiye’nin 2023 vizyonuna da önemli ölçüde katkı sağlıyor.

Not: Veriler Mart 2015 tarihine aittir.