EN

Türkiye, ulaşım yatırımlarıyla küresel pazarın kavşak noktası


1,5 milyar insana ve 26,3 trilyon dolarlık pazara ulaşım imkânlarına sahip olan Türkiye; karayolu, denizyolu, demiryolu ve havayolu alanlarındaki kritik yatırımlarla küresel ulaşımdaki kavşak noktası olma rolünü güçlendiriyor. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının verilerine göre, Türkiye bir yandan uluslararası demiryolu ağını geliştirirken, diğer yandan da küresel taşıma koridorlarındaki vazgeçilmez konumunu güçlendiriyor. Asrın projesi Marmaray’la Asya’yı Avrupa’ya demir ağlarla bağlayan Türkiye, havayolu sektöründe de iddialı bir konuma ulaştı. İç hatlarda Avrupa’nın en hızlı büyüyen ülkesi unvanını taşıyan Türkiye, 2003’te 60 nokta ile sınırlı olan dış hat uçuş noktalarını 2014’te yüzde 294’lük artışla 236 noktaya ulaştırıyor.

Devamını Göster »
Küresel düzlemde dünyanın kritik öneme sahip havzalarının kesişim noktasında yer alan Türkiye, ulaşım alanındaki yatırımlarıyla 1,5 milyar nüfusa hizmet edebilecek modern ulaşım imkânlarını çeşitlendiriyor. Özellikle demiryolu ve havayolu yatırımlarına hız veren Türkiye, 26,3 trilyon dolarlık pazara giriş yapabilecek ulaşım imkânlarına şimdiden kavuşmuş durumda.



Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın verilerine göre, demiryolu yatırımları üzerinde hassasiyetle duran Türkiye, uluslararası demiryolu taşıma koridorlarının geliştirilmesi ve çeşitlendirilmesi üzerine politikalar üretiyor. Avrupa ile Asya kıtaları arasındaki yılda yaklaşık 75 milyar dolarlık taşımacılık hacmi pastasındaki payını artırma hedefindeki Türkiye’nin 6 farklı güzergâhta uluslararası demiryolu koridoru projesi bulunuyor. Bu projeler:
 
>  İstanbul-Kars-Tiflis-Bakü,
>  Kurtalan-Nusaybin-Irak,
>  Kars-Nahçivan-İran,
>  Kavkaz-Samsun-Basra,
>  İstanbul-Halep-Mekke,
>  İstanbul-Halep-Kuzey Afrika taşıma koridorları olarak sıralanıyor.

Uluslararası Demiryolu Koridorları geliştiriliyor



 
İpek Yolu yeniden canlandırılıyor
Türkiye’nin demiryolu sektöründeki projelerinin pek çoğu hem ulusal hem de uluslararası düzlemde büyük önem taşıyor. Bunun en önemli örneği ise 29 Ekim 2013’te üst düzey uluslararası katılımla açılışı yapılan ve Asya ile Avrupa kıtaları arasında denizin altından kesintisiz demiryolu ulaşımı sağlayan Marmaray projesi. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın İstanbul’u dünyanın merkezi haline getirecek 150 yıllık bir hayal olarak tanımladığı Marmaray’ın, bir yandan İstanbul’un trafik yükünü hafifletme imkânı sunarken diğer yandan da İpek Yolu’nun yeniden canlandırılması işlevini görmesi hedefleniyor. Tarihi İpek Yolu’nu canlandırma amacıyla yapılan bir başka önemli proje ise İstanbul-Kars-Tiflis-Bakü demiryolu projesi. Bu proje sayesinde, Türkiye ile Gürcistan, Azerbaycan ve Orta Asya Türk Cumhuriyetleri arasındaki kesintisiz demiryolu bağlantısı sağlanıyor. Hat işletmeye alındığında 1 milyon yolcu ve 6,5 milyon ton yük taşıma kapasitesine sahip olacak. Projeyle 2034 yılı sonunda ise 3 Milyon yolcu ve 17 Milyon ton yük taşıma kapasitesine ulaşılması bekleniyor.


10 yılda 1.724 km demiryolu yapıldı

Uluslararası demiryolu projelerinin yanı sıra yurtiçi projelerle de demiryolu taşımacılığının yeniden ön plana çıkması hedefleniyor.
2003 yılı sonundan bugüne kadar 1.724 km demiryolu yapıldı, 2.500 km demiryolunun ise inşası devam ediyor. Var olan 8.200 km demiryolu ise yenilendi. Bu kapsamda, Yüksek Hızlı Tren (YHT) projelerine ağırlık veriliyor. Ankara-Eskişehir, Ankara-Konya ve Eskişehir-Konya olmak üzere 3 güzergâhta YHT hatları faaliyete geçmiş durumda. Kısa bir süre sonra da Eskişehir-İstanbul hattının açılması planlanıyor. İnşaatı devam eden Bursa-Bilecik hızlı demiryoluyla Bursa; Eskişehir, Ankara ve İstanbul’a bağlanırken, şehrin 60 yıllık demiryolu hasreti sona eriyor. Bu arada, Avrupa-İran, Avrupa-Ortadoğu ve Kafkas ülkelerinin demiryolu bağlantısını sağlayan koridor, Doğudan Batıya Sivas üzerinden uzanacak YHT ile hız kazanacak.


Dış hat uçuş noktalarında yüzde 294’lük artış

Türkiye’nin hem iç hat hem de dış hat uçuşları alanındaki büyümesi de devam ediyor. 2003’te dış hat uçuşu gerçekleştiren Türk Hava Yolları (THY) ve SunExpress olmak üzere 2 havayolu şirketi bulunuyordu. 2003’te bu iki şirket üzerinden 60 noktaya uçuş gerçekleştirilebilirken, bu sayı 2014’te yüzde 294’lük bir artışla 236 noktaya ulaşıyor. Dış hat uçuş yapan şirketler ise THY, Pegasus, SunExpress, Atlas Jet ile Onur Air olmak üzere 5’e çıktı.
 

Türkiye´nin dünya ve Avrupa havayolu yolculuklarındaki payı


26 yeni havalimanı

Türkiye iç hat uçuş noktaları konusunda ise Avrupa’nın en hızlı büyüyen ülkesi konumunda. 2003’te iç hatlarda, 1 havayolu şirketi (THY) ile 2 merkezden 26 noktaya uçuş yapılabiliyordu. 2013’te ise THY, Pegasus, SunExpress, Atlas Jet, Onur Air ile Bora Jet olmak üzere 6 havayolu şirketi, iç hatlarda 7 merkezden 52 noktaya uçuş yapabilir hale geldi. Bu süreçte Türkiye’nin dört bir yanına inşa edilen havalimanları büyük önem taşıyor. Son 10 yılda açılan 26 yeni havalimanıyla Türkiye’deki havalimanı sayısı ikiye katlanarak 52’ye ulaştı. İstanbul’a yapılması planlanan 3’üncü havalimanı projesi tamamlandığında İstanbul, Avrupa’nın en önemli geçiş noktası olacak. Öte yandan, projesi devam eden ve yılda 2 milyon yolcu kapasitesine hizmet vermesi planlanan Ordu-Giresun Havalimanı, Türkiye’nin deniz üzerine inşa edilen ilk havalimanı olacak.


23 bin 51 km’lik bölünmüş yol

Türkiye’de hem yük hem de yolcu taşımacılığı konusunda en çok tercih edilen ulaşım biçimlerinden biri olan karayolu ulaşımı da önemli projelerle modern hale getiriliyor. Türkiye’de bugün 65 bin 644 km olan toplam yol ağının yüzde 35’ini kapsayan 23 bin 51 km’lik kısmı bölünmüş yol haline getirildi. Karayollarının modern hale getirilmesi sürecinde önemli bir aşama olan bölünmüş yollara ilişkin projelerle bir yandan yol güvenliği sağlanırken, bir yandan da karbondioksit salınımı azaltılarak çevreye verilen zarar hafifletiliyor. Ayrıca, işgücü ve akaryakıt tasarrufu elde ediliyor.
 


Çandarlı Limanı tamamlanmak üzere

Türkiye, geçmiş yıllarda ihmal edilen denizyolu ulaşımını da güçlendirmek için pek çok projeye imza atıyor. Bu projeler arasında inşaatı tamamlanmak üzere olan Kuzey Ege Çandarlı Limanı büyük önem taşıyor. Avrupa’nın en büyük 10 limanı arasında yer alacak olan Kuzey Ege Çandarlı Limanı, Türkiye’nin küresel pazarlara açılan önemli bir kapısı olacak. Karadeniz’in çıkış kapısı olması planlanan Filyos Limanı’nın yapımına ise kısa bir süre içinde başlanacak.


Türk şirketleri 36 ülkede ulaştırma projesi yapıyor

Öte yandan, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı verilerine göre, Bakanlığın ulaştırma alanındaki projelerinde deneyim kazanan Türk şirketler bugün 36 ülkede projeler yürütüyor. Asyadan Avrupaya, Ortadoğudan Afrikaya kadar dünyanın pek çok bölgesinde ulaşım projeleri yürüten Türk firmaların faaliyet gösterdiği ülkeler arasında; Afganistan, Bulgaristan,Kosova, Rusya, Almanya, Cezayir, KKTC, Sırbistan, Arnavutluk, Etiyopya, Letonya, Suudi Arabistan, Avusturya, Fas, Libya, Tunus, Azerbaycan, Gürcistan, Macaristan, Türkmenistan, Belarus, Hindistan, Makedonya, Uganda, Belçika, Irak, Mısır, Ukrayna, Birleşik Arap Emirlikleri, Katar, Pakistan, Umman, Bosna Hersek, Kazakistan, Polonya ile Ürdün yer alıyor.

Türk firmaların yürüttüğü ulaşım projelerinden bazıları ise şöyle:
> Pulkovo Havaalimanı, St.Peterburg – Rusya
> Trablus Limanı- Libya
> Aşkabat Uluslararası Havaalanı- Türkmenistan
> Ishım Nehri M-1 Otoyolu Köprüsü, Astana – Kazakistan
> Süleymaniye Uluslararası Havaalanı- Irak
> Hawler Uluslararası Havalimanı, Erbil –Ira
> Kabil Uluslararası Havaalanı- Afganistan
> Ras Laffan Lng Rıhtımı- Katar
> Varna Havalimanı Projesi –Bulgaristan
> Skopjealexander The Great International Airport- Makedonya
> Abu Dhabi International Airport-Birleşik Arap Emirlikleri
> Tbilisiinternational Airport-Gürcistan
> Enfidha Hammamet International Aırport- Tunus
> Boryspil International Airport Kıev –Ukrayna
> New Dohainternational Airport – Katar
> Saei Aircraft Maintenance Hangars- Suudi Arabistan
> Muscat International Airport-Umman
> Kahire Uluslarası Havalimanı- Mısır
> Hoima-Kaiso-Tonya Karayolu- Uganda
> Pristina Uluslarası Havalimanı –Kosova
> Casablanca–Rabat Otoyolu- Fas
> 5c Koridoru Otoyolu- Bosna Hersek
> Bakü Uluslarası Havalimanı- Azerbaycan
> Doğu –Batı Otoyolu- Cezayir

Not: Veriler Ocak 2014 tarihine aittir.