EN

Asrın projesi Marmaray’ın açılışı dış basında büyük yankı buldu


Cumhuriyetin kuruluşunun 90’ıncı yılında hizmete giren ve Asya ile Avrupa’yı buluşturan Marmaray’ın açılışı, dış basında da büyük yankı buldu. Cumhurbaşkanı ve Bakanlar Kurulu üyelerinin yanı sıra çok sayıda yabancı devlet adamının katıldığı açılış, İngiltere’den Brezilya’ya, Avustralya’dan Kuveyt’e kadar pek çok ülkenin önde gelen gazete ve televizyonlarında haber oldu. Haberlerde Marmaray Projesi için ‘Demir İpek Yolu’ ifadeleri kullanıldı.

Devamını Göster »
İNGİLTERE
Reuters haber ajansı, Türkiye´nin iki kıtayı birbirine bağlayan deniz altından ilk demiryolu tünelini açtığına dikkat çekildi. Haberde, Osmanlı sultanlarının yüz yıldan fazla süre önce hayalini kurdukları projenin Başbakan Erdoğan tarafından gerçekleştirildiğini kaydetti. Bakan Binali Yıldırım´ın, proje ile İpek Yolu´nun kıtalarının birbirine bağlanacağı ifadeleri aktarıldı. Mega projelerden Marmaray´ın, Türkiye´nin yüzünü değiştirecek görülmemiş inşaat hamlesi kapsamında olduğunu belirten Reuters, Kanal İstanbul, üçüncü havaalanı, Çamlıca Camii, nükleer santraller, üçüncü köprü gibi projelere de değindi.
BBC, 2004’te yapımına başlanan Marmaray projesi ile İstanbul Boğazı´nın iki yakasındaki Üsküdar ve Sirkeci´nin denizin altından, yere batırma tekniğiyle inşa edilen tüp geçitle birbirine bağlandığına dikkat çekti. Avrupa yakasındaki Kazlıçeşme ve Anadolu yakasındaki Ayrılıkçeşme arasındaki bölümün toplam uzunluğunun 13,6 kilometre olduğuna işaret eden BBC, “Projenin tamamlanmasıyla, hem Anadolu hem de Avrupa yakasındaki banliyö ve metro hatlarıyla entegre edilerek toplam 70 kilometrelik bir ulaşım ağı yaratılması hedefleniyor” ifadelerini kullandı.
The Independent gazetesi ´3 milyar euroluk proje´ başlığıyla açılışı birinci sayfadan gördü. Haberde, “Osmanlı Sultanı Albdülmecid´in 150 yıllık rüyası İstanbul’da gerçek oluyor. Asya ve Avrupa kıtalarını kesişim noktasında yer alan şehrin iki yakası boğazın altından geçen bir tünelle birleştiriliyor.Türkiye Cumhuriyetinin 90. kuruluş yıldönümü olan 29 Ekim’de açılışı yapılan hafif raylı sistem bağlantısı, şehir içi ulaşım açısından devrim niteliğinde… Proje, Başbakan Erdoğan’ın 9 yıl önce verdiği onayın ardından 4 yıllık bir gecikmeyle devreye giriyor. Gecikme, teknik sorunlardan değil inşaat sırasında ortaya çıkan 8 bin 500 yıllık arkeolojik buluntulardan kaynaklanıyor” ifadelerine yer verildi.
Times gazetesi, projeyi ‘Demir İpek Yolu’ olarak tanımladı. Tünelden, İstanbul ile Bakü arasında sefer yapacak hızlı trenlerin geçeceği kaydedilen haberde, proje tamamlandığında Avrupa’yı Çin’e bağlayan Trans Sibirya Demiryolu hattına alternatif bir rotanın ortaya çıkacağı belirtildi. Gazete, Ulaştırma Bakanı Yıldırım’ın, maliyetinin yaklaşık 3 milyar doları bulduğu söylenen 1400 metrelik tünelin, İstanbul’da 30 yıl içinde olması beklenen büyük depreme dayanıklı inşa edildiği şeklindeki sözlerine yer verdi.

ABD
CNN, Marmaray´ın açılış törenine haberlerinde geniş yer verdi. Kanal, internet sitesinde de, “İlk defa Asya ile Avrupa deniz altından tünel ile birleşti” ifadelerini kullandı. Haberde, milyarlarca dolara mal olan projenin iki kıta üzerinde bulunan Türkiye´yi deniz altından ilk defa demiryolu ile birleştirdiğine dikkat çekildi. Erdoğan´ın açılış konuşmasından kesitler veren CNN, projenin Osmanlı İmparatorluğu´ndan gelen bir rüya olduğunun altını çizdi. Sultan Abdulmecid´in rüyasının Türkiye Cumhuriyeti´nin 90. kuruluş yıldönümünde hayata geçirildiği belirtilen haberde, tünelin dünyanın en yoğun gemi trafiğinin yaşandığı İstanbul Boğazı´nın altından geçtiği hatırlatıldı. “Marmaray, Türkiye´den Çin´e kesintisiz demiryolu taşımacılığı sağlayacak modern İpek Yolu üzerinde önemli bir bağlantı olarak tarif ediliyor” ifadesini kullandı.
New York Times gazetesi ise, İstanbul mahreçli haberinde, “Boğazın silueti üzerine binmiş ufukta dikili minareleri ile kendisini Batı ile Doğu arasında coğrafik kavşak olarak tanımlayan şehir, Avrupa ile Anadolu step kültürlerinin iç içe geçtiği bir yer” ifadelerine yer verdi.
Wall Street Journal gazetesi, Türkiye’de Cumhuriyet’in kuruluşunun 90’ıncı yılına, Avrupa ve Asya’yı birbirine bağlayan deniz altı tüneli açılışının damga vurduğunu yazdı. Tünel sayesinde Osmanlı Sultanının 1860’taki hayalinin gerçeğe dönüştüğünü aktaran gazete, bu projenin hükümetin 10 yıllık ekonomik başarısını özetleyen geniş çaplı altyapı çalışmalarından biri olduğunu belirtti.
Washington Post gazetesi de Avrupa ve Asya’yı birbirine bağlayan Marmaray projesinin 150 yıllık hayali gerçeğe dönüştürdüğünü ön plana çıkardı. Tünelin ayrıntılarını aktaran gazete, bunun bir dizi altyapı projesinden sadece biri olduğunu yazdı.
ABC, internet sayfasında ´Türkiye´nin Asya ve Avrupa bölümlerini ilk defa demir yolu ile bağlayan tünel açılıyor´ başlığıyla duyururken, tünel projesinin 150 yıl öncesinde bir Osmanlı Sultanına ait olduğunu belirtti. Televizyon kanalı, Tayyip Erdoğan Başbakanlığındaki hükümetin büyük projelerinden biri olan Marmaray´ın ülke ekonomisinin canlılığına katkıda bulunduğunu belirtti.

İSVİÇRE
Tribune de Geneve haberi ´Başbakan Erdoğan Boğazın Altındaki Muhteşem Tüneli Hizmete Açtı´ başlığıyla duyurdu. Haberin detaylarında söz konusu olan projenin İstanbul´a imzasını atmak isteyen hükûmetin başının arzu ettiği dev çalışmaların ilki ifadesi yer aldı. Haberde demiryolu tünelinin 14 milyon İstanbullunun seyahatini kolaylaştıracağı ve Asya’dan Avrupa’ya 4 dakikada geçilebileceği belirtildi.

BULGARİSTAN
Dnevnik gazetesi, projenin 150 yıllık bir hayali gerçekleştirdiğini vurguladı. Gazete, Bulgaristan’ın yeni trafik güzergâhından görebileceği yararların altını çizerek, Ulaştırma Bakanı Danail Papazov’un “Bulgaristan Devlet Demiryolları Türkiye üzerinden transit yük geçişlerin artışını bekliyor” dediğini belirtti.
Standart gazetesi ise, “İki kıta birbirine daha da yaklaştı” ifadesini kullandı.
Bulgaristan Ulusal Radyosu (BNR), “Marmaray, mimari-mühendislik dehasının yeni bir zirvesi sayılır” ifadelerine yer verdi.

ÇİN
Halkın Günlüğü gazetesi haberinde, Pekin ile Londra´yı birleştirecek olan Marmaray tünelinin resmen açıldığını duyurdu. Tünelin uzunluğunun 13,6 kilometre olduğuna değinilen haberde, saatte 75 bin yolcunun iki kıta arasında taşınacağı belirtildi.
Zhong Hua internet haber sitesi de, haberi ´Türkiye´nin 150 yıllık rüyası, Türkiye Asya ve Avrupa´yı birleştiren ilk tüneli açıyor´ manşetiyle okuyucularına duyurdu. Ankara yönetiminin Osmanlı Sultanı Abdülhamit´in 150 yıllık projesini hayata geçirmeyi başardığını vurgulanan haberde, Başbakan Erdoğan´ın açıklamalarına da yer verildi.
Feng Huang televizyonu da Marmaray´ın görüntülerine yer verdi. Japonya Başbakan´ı Abe´nin Türkiye´deki Marmaray projesinin açılışına katıldığı belirtilen haberde, proje kapsamında çok sayıda tarihi eserin de ortaya çıkarıldığına dikkat çekildi. Haberde, Marmaray´ın açılışının Cumhuriyet Bayramı gününe denk getirildiği belirtildi. 

ALMANYA
Der Spiegel dergisi internet sayfasında ´Sonraki durak: Asya´ başlığıyla manşete taşıdığı proje için, “Türklerin bir rüyası gerçekleşti” ifadesi kullanıldı. İstanbul’un Avrupa ve Asya yakasının Boğaziçi’nin altından bir tünelle birleştirildiğini belirten dergi, bu projenin Türkiye’nin yeni gücünün sembolü olarak gösterileceğini ileri sürdü. Dergi, Türklerin böyle dev bir projeyle övünmekte haklı olduklarını da belirtti.
Der Tagesspiegel gazetesi ise, “Asrın projesi devletin zirvesi tarafından açılıyor” başlığıyla verdiği haberinde, Marmaray projesini detaylı şekilde tanıttı.

BELÇİKA
De Standaard gazetesi, kıtalararası ilk tünel olma özelliğini taşıyan Marmaray’ın, İstanbul´un da Avrupa ve Asya yakasını birbirine bağlayacağını belirtti. Haberde, “Tünelin İstanbul´da trafikten bıkan vatandaşlar için çare olması bekleniyor. İstanbul Boğazı, tünel öncesinde sadece var olan iki köprü ve vapur ile geçilebiliyordu.” ifadeleri kullanıldı.

İSRAİL
Maariv ise ´Türkiye´de Tarih´ başlığıyla verdiği haberde, Marmaray’ın açılışıyla bir hayalin gerçek olduğunu vurgulandı. Haberde, “150 sene önce Sultan Abdülmecid´in Avrupa ve Asya kıtalarını tren rayları ile birleştirme hayali gerçek oldu. Boğaziçi Köprüsünün altından geçecek “Marmaray” tüneli bugün tarihi bir törenle açılarak İstanbul´un Asya ile Avrupa yakalarını birleştirdi. Tünele ‘Modern İpek Yolu’ ismi veriliyor” ifadelerine yer verildi.

UKRAYNA
• Resmi haber ajansı Ukrinform haberi ´Boğaz´ın altından metro geçecek´ başlığıyla abonelerine servis etti. Haberde, demiryolu tüneli olarak nitelenen Marmaray´ın teknik özeliklerine yer verildi. Projenin, Çin´den Batı Avrupa´ya uzanan ´Modern İpek Yolu´ olarak adlandırıldığı ifade edildi.
Uryadovıy Kuryer gazetesi ise haberi ´Dünyanın en derin denizaltı tüneli İstanbul´da bugün açıldı´ başlığıyla verdi. Haberde Marmaray´ın Avrupa ve Asya kıtasını birleştirdiğine vurgu yapılırken yapım esnasında ortaya çıkan tarihi eserlere değinildi. Açılışın Türk Cumhuriyeti´nin kuruluşunun 90. yıldönümünde gerçekleştiği belirtildi.
Finance.ua, açılışı ´Boğaz altından geçen ve bir benzeri olmayan Marmaray 5 milyar dolara mal oldu´ manşeti ile duyurdu. Haberde projenin Türk - Japon konsorsiyumu ile Londra´dan Pekin´e raylı sistemlerin bağlandığına dikkat çekildi.

AVUSTRALYA
The Australian gazetesi de ´Sonraki Durak Avrupa´ başlığıyla bu tarihi olayı sayfalarına taşıdı. “Bugün İstanbul’da açılışı yapılacak tünelle birlikte Asya ile Avrupa arasındaki ilk sualtı bağlantısı hizmete giriyor. İstanbul Boğazı altından geçecek 13 kilometrelik Marmaray raylı geçiş bağlantısı, İstanbul’dan Bakü’ye kadar uzanacak bir hızlı tren ağının bağlantı noktasında yer alacak” ifadeleri kullanıldı.

KUVEYT
Al Anba gazetesi, Abdülhamid´in torunlarının bir hayali gerçekleştirdiğini yazdı. Haberde, “Osmanlı Devleti’nin son padişahı Abdülhamid kendi hayali olan İslam Coğrafyası’nı demiryollarıyla bağlanmasının bir bölümü olan Hicaz Demiryolu’nun bizzat kendisi yapmıştı. Abdülhamid’in yine ilk olarak 1860 yılında bizzat kendisinin çizdiği söylenen projesinde açıkça İstanbul’un Anadolu ve Avrupa yakasını birleştiren tünel çizimi görülüyordu ve şimdi bunu Abdulhamid’in torunları gerçekleştirmiş oldu”
ifadelerine yer verildi.

İSPANYA
ABC gazetesi ´Sultanların rüyası gerçekleşti´ ifadelerine yer verdiği haberde, açılışın modern Türkiye Cumhuriyeti´nin kuruluşunun 90’ıncı yıl dönümüne denk getirildiğinin altı çizildi. Haberde ayrıca Başbakan Erdoğan’ın, “150 yıllık bir rüya gerçekleşti. Tarihi günümüzle birleştiriyor. Sadece kıtaları değil insanları ve ülkeleri de birbirine bağlıyor. Marmaray, sadece İstanbul projesi değil bir insanlık projesidir” ifadelerine yer verildi.

ROMANYA
Evenimentul Zilei, açılışa ilişkin haberinde Romanya Başbakanı Victor Ponta’nın, hem Romanya´dan hem de Türkiye´den geçen ve Yeni İpek Yolu olarak bilinen hattın bir parçası olan Marmaray Projesi´nin açılış törenine katıldığı belirtti. Haberde Ponta’nın “Bu gerçekten tarihî bir başarıdır. Ben şuna inanıyorum ki büyük projeler, büyük liderler ve büyük siyaset adamları tarafından yapılabilir. Harika ülkenize, sıra dışı halkınıza karşı duyduğum büyük hayranlığı ayrıca sizin yönetme yeteneğiniz karşısında duyduğum şahsi hayranlığımı ifade etmek isterdim” ifadelerine yer verildi.

BREZİLYA
Yaklaşık on yıl süren inşaatının ardından Cumhuriyet Bayramı´nda açılışı gerçekleştirilen Marmaray projesi, Brezilya medyasında da ses getirdi. Ulusal televizyon kanalları ve gazetelerde yer alan haberlerde 150 yıldır gerçekleştirilmek istenen projenin mimarının bir Osmanlı sultanı olması öne çıkartılırken proje için Japonya ile işbirliği yapılması nazara verildi. Projenin inşaat aşamasında yeraltında bulunan tarihi mirasların öneminden bahseden medya, tünelin iki kıtayı birleştirecek olmasına dikkat çekti.